Jul 13, 2010

Cuti Kayuh



Semua aktiviti kayuhan dan apa jua aktiviti yang memerlukan aku memakai kasut terpaksa aku rehatkan buat sementara waktu. Jari kaki aku kena jangkitan apa ntah. Memula tu gatal-gatal. Biasa la gatal-gatal, apa nak heran. Kemudian gatal makin teruk, dan mula bergelembung kecil-kecil. Lepas tu dah berjangkit ke jari yang satu lagi. Aku buat pemeriksaan kat klinik. Dapat la ubat tahan gatal, antibiotik dan ubat sapu. Waktu tu aku balik kampung sebab Tokwan aku yang tersayang meninggal dunia. Alfatihah untuk arwah Tokwan aku.

Balik ke Putrajaya dah makin teruk. Aku pegi check lagi sekali. Doktor tu cakap, memang infection tapi jenis ni memang degil dan susah nak baik. Kena jaga betul-betul. Makan kena pantang, kebersihan kaki kena jaga betul-betul. Baik hati betul doktor tu sebab dia bagi aku hadiah. Hadiahnya 1 suntikan jarum yang sangat menusuk kalbu. Dapat ubat antibiotik, ubat tahan sakit, ubat tahan gatal dan ubat untuk kurangkan bengkak. Maka bermula la sessi diet aku. Benda-benda yang ada protein aku tak berani makan sebab nak baik punya pasal. Aku tak boleh makan ayam, daging, telur, ikan, dan yang seangkatan dengannya. Aku makan sup sayur je.  Hebat ... 

1 bulan aku pegi keja pakai selipar dengan penuh selamba. Masuk meeting pun berselipar, tapi pakai blazer. Selekeh betul aku. Maka aku apply cuti daripada aktiviti kayuh gerek. Cuti tu aku sendiri yang approve. Lepas tu aku topup lagi sebulan. 

Penangan makan sup sayur selama 1 bulan, berat aku drop 4 kg. WOW. Lepas tu dah baik sikit aku dah mula langgar pantang sebab tak tahan. Hasilnya kaki aku tu mula tunjuk perasaan dan menunjukkan tanda-tanda nak kembali sakit. Aku pantang balik. Bila aku rasa dah pulih betul baru la aku pun "makan betul-betul". Macam tak ingat aku makan. Dan sekarang berat aku kembali 'normal'. Pada muka aku. Menyesal pun ada. Nak turun punya susah, naik balik berat senang je. Tak hebat ... 


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...