Jun 24, 2009

Syukur


Bismillahirahmanirrahim ... Tiada perkataan seindah ini yang dapat ditinta sebagai pemula bicara dan Assalamualaikum w.b.t. Aku bersyukur dapat wujud di bumi bertuah ini. Bumi bertuah yang indah, permai lagi aman dan damai.

Sangat kejam jika aku tidak mensyukuri nikmatNya.

Bumi yang bertuah ini pernah di uji dahulu. sebelum generasiku lahir kedunia. Dijajah, ditakluk dan diperkotak katikkan. Keamanan kini lahir dari pengorbanan generasi terdahulu yang tidak pernah duduk diam untuk generasi kini mengecapi nikmat keamanan. Aku bermohon agar generasiku dan generasi zuriatku tidak diuji lagi.

Tetapi adat manusia yang seolah-olah tidak suka kedamaian. Suka memporak porandakan. Tidak kira di peringkat mana. Di kampung, di bandar, di pejabat, di kompleks membeli belah, di mana-mana. Wujud unsur-unsur provokasi, birokrasi.

Akan tetapi aku tetap bersyukur dengan kurniaanNya. Masih ada tempat berteduh, pakaian, makanan, isteri yang memahami, zuriat yang comel ... memang aku wajib bersyukur.

Alhamdulillah.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...