Jul 31, 2009

Lupa Itu Juga Rahmat

Lupa Itu Juga Rahmat ...

Dah lama aku tak kemaskini blog ni. tambah itu ini cenggitu cenggini. Masa begitu menghantui aku dan menghambat-hambat aku. Terasa kurang cukup masa yang diberi 24 jam sehari. Begitu pun, setelah dicongak dan dikira, ditolak dan dicampur, di darab dan di bahagi, begitu amat sedikit amal kebaikan dan bekal pahala yang telah aku buat untuk di bawa ke alam yang lagi satu. Cammana ni ? .. Hmmm ... Ya Allah, ampunkanlan dosa dan kesalahan hambamu ini.

Kali ni aku nak kisahkan tentang rahmat. Banyak Rahmat Allah bagi kat kita. Tak terkira banyaknya. Tak cukup dakwat aku nak tulis. Sebab dakwat yang sedikit ni, aku tulis pun sedikit je tentang rahmat Allah iaitu ... lupa.

Lupa juga kadangkala menjadi satu rahmat, bergantung pada keadaan semasa la. Hari ni aku terrrrlupa. Dan aku rasa kelupaan aku ini seperti satu rahmat. Bila dah rahmat ni kita akan rasa tenang dan lapang. Kita rasa bersyukur. Kepala tak serabut. Betul ke ? Tapi tu la yang aku rasa.

Sikit je yang aku lupa. aku lupa bawak henpon. Sesuatu yang jarang-jarang kita lupa selain dari wallet. Sebabnya sama. Banyak benda penting kat dalam tu. Bila dah lupa bawak henpon, tiada lagi bunyi deringan yang membuatkan otak kita akan membuat spekulasi terlebuh dahulu. Siapa la yang call. Ada benda urgent ke ? Ada orang nak jemput makan kenduri ke ? Ada salesmen nak jual barang ke ? ada along nak kutip hutang ke ? Ada bank nak kasi peluang untuk tambah hutang ke ? macam-macam spekulasi dalam masa 2-3 saat sebelum kita tengok id pemanggil di skrin henpon.

Itu baru bunyi sekali. Kalau 2-3 kali bunyi dalam masa tak sampai 17 minit ?

Cuba bayangkan ... tetiba bunyi-bunyi deringan manja ringtone dari henpon anda tidak kedengaran seketika. Sunyi. Sepi. Tenang. Hati pun rasa hepi. Sekejap je la tapi cukup untu buat kita rasa tenang dan rasa jauh dari dunia sebenar. Mungkin sebab tu la orang memilih untuk bercuti di Pulau-pulau yang jauh dari orang. Sunyi je. Takde bunyi telepon sebab memang takde liputan pun. Jadi kita akan lupa sekejap hiruk pikuk dan kelam kelibutnya kehidupan di kota. Kita rasa tenang. Rahmat tu. Jangan lupa syukur dan lupa pada Allah pulak.

Terlupa dengan tak sengaja itu rahmat ... kadang-kadang. Kalau buat-buat lupa, itu mengada-ngada. Kalau dah mula jadi pelupa, kena la banyak-banyak istghfar sebab dah makin hilang nikmat dunia. Kalau tak pernah lupa ?

Dan Alhamdulillah, aku terlupa nak bawa henpon walaupun sekejap.

...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...