Jul 4, 2009

We don't run, we dont walk but we cycle



We don't run, we dont walk but we cycle..

Alhamdulillah... setelah hampir 2 minggu tak kayuh, pagi tadi aku berjaya habiskan 28 KM. memula tu rasa malas jugak, tapi mujur la azam pagi tadi kuat sikit, kalau tak memang aku sambung tido la.

Mengelilingi tasik Putrajaya di waktu pagi dengan permandangan yang ... MasyaAllah. Sangat Indah. Nyaman dan sunyi. Track pun cantik dan tak banyak mendaki. Itu yang seronok sebab kurang rasa penat. Sebelum ni laluan yang aku ikut memang banyak mendaki. Penat dan betul-betul menguji stamina.

Persediaan aku pagi tadi, isi air (100+ campur air mineral) dan kali ni aku bawa beberapa biji buah tamar sebagai penambah tenaga. Lepas roda golek dari rumah, singgah stesen minyak... bukan nak isi minyak, tapi nak isi angin basikal. Sebelum ni aku lalu ikut on road + off road, so tekanan angin biar kurang sikit supaya selesa. Tak bergegar sangat bila off road. Kali ni memang fully on road + track yang ok, so tekanan biar lebih sikit, takde la berat macam ada 'benda' yang tumpang sekaki waktu berkayuh tu. Lepas isi minyak, alas perut sikit dengan roti krim. Ok la tak heavy sangat.

Lepas je jambatan Seri Saujana aku nampak ramai orang jogging. Lepas tu makin lama makin ramai. makin ramai ..makin meriah ... apahal la pulak jogging reramai ni. Lelaki , perumpuan, orang 'lama', bebudak pun boleh tahan ramai. Siap polis lagi kawal lalu lintas. Rupa-rupanya pagi tu ada aktiviti larian antidadah, anjuran Agensi Anti Dadah. Patut la. ingatkan sesaja pakat-pakat jogging reramai macam Putrajaya Critical Mass. Tapi bebudak yang ikut larian ni main redah je berlari, tak tengok kiri kana dah padahal masih ada kenderaan yang lalu jalan tu termasuk la aku dan kenderaan aku (Black Maria). Bahaya betul bebudak ni.

Sampai kat area tepi tasik bersebelahan Dataran Gemilang dah terasa makin panas. Panas pagi takde ada vitamin D .. kot. Koordinat (2.90535 , 1.67643) aku pasang lagu-lagu sebagai halwa telinga. Layan nasyid je la. Lepas tu aku pasang Ceramah Ustaz Dato'Shamsuri Ahmad tentang tafsir kitab Nurul Ihsan.

Lepas tu aku dah sampai area Presint 18. Rumah rumah kat sini memang cantik. Apa taknya, belakang rumah permandangan tasik. jarak dari rumah ke tasik tu tak sampai 50 meter pun. Bertuah penghuni-penghuni rumah kawasan ni. Siap kawasan untuk berekreasi lagi.
Sambil layan ceramah tu aku dah sampai kawasan Taman Wawasan. Cantik. ada kawasan kolam dan air terjun buatan. Dalam kolam tu penuh bunga teratai yang berwarna warni. Memang cantik.

Dah mula rasa penat, aku makan sebiji tamar. Alhamdulillah, rasa bertenaga semula. Sungguh hebat khasiat buah tamar. Tak payah berenti rehat pun. Sambil kayuh pun boleh makan buah tamar. Lepas tu minum air yang aku bawa.

Lepas tu dah sampai bawah jambatan Putra. Kat bawah jambatan ni la feri, sampan dan bot yang membawa pelancong mengelilingi tasik di parking. Ooo kat sini rupanya tempat parking korang. Lepas tu sampai area Banggunan Putrajaya Holding. Lepas tu ... aku kena angkat basikal sebab track dah takde. ada tangga je. Hampeh betul. Mujur tak tinggi sangat. Samung kayuh lagi dan lalu bawah Jambatan Seri Wawasan. Lepas tu jumpa Milenium Tower . Macam roket berwarna kuning. Bila Malam tower ni transform jadi rumah api. Kayuh lagi au dah sampai kawasan Masjid besi yang sedang rancak dibina. Cantik masjid ni. Besar, Moden, senibina yang sungguh hebat. Betul-betul tepi tasik. Aku rasa 3 kali ganda besar dari Masjid Putra. Tapi tetiba keluar satu tanda tanya yang besar kat atas kepala aku. ??? . Kenapa Masjid yang hebat ini di bina dikawasan pejabat yang tiada kediaman. Macammana nak kenalpasti kariah masjid ni. Orang datang pejabat pagi petang dah balik rumah. Tapi aku yakin jawapannya mungkin ada, tapi bukan pada aku. Mungkin pada pihak yang bertanggung jawab nak bina masjid sebesar dan sehebat ini.

Kemudian aku dah sampai kat bawah Jambatan Seri Saujana. Kayuh lagi aku dah sampai di koordinat tadi. (2.90535 , 1.67643). Ceramah tak abis lagi, so aku decide nak buat satu pusingan lagi. Makan buah tamar lagi, tenaga pun refresh balik. Kali ni kayuhan aku lebih laju dan konsisten. sepanjang kayuhan pagi ni ada juga aku jumpa beberapa orang yang sama hobi macam aku. Berbasikal Mountain Bike. Tapi mereka semua berlainan arah dengan aku. Semasa berselisih aku lemparkan senyuman sebagai tanda kita adalah ahli kelab yang sama. Seperti tema di blog Pak Adib. ... " We don't run, we dont walk but we cycle .. " ... Sorry Pak Adib tak dapat join group you ke Broga. Ada hal lain pagi ni.

Cuaca makin panas. Lepas je Jambatan Seri Wawasan sekali lagi aku decide untuk berkayuh balik. Sampai rumah aku tengok mileage dah 28 KM. Ok la tu dah lebih sikit. target aku 20 Km je pagi ni, walaupun aku bercadang untu terus berkayuh sampai wetland baru terus balik rumah. Tapi panas semacam. Bekalan air pun dah abis.

So, pagi esok, kalau azam aku kuat, aku akan berkayuh lagi pusing tasik tu lagi. InsyaAllah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...