Jul 11, 2009

Wetland ride again



Wetland ride again ...

Petang ni aku berjaya sampai ke wetland lagi. Memula tu aku plan nak ikut trek biasa pas tu nak pegi daki Taman Saujana Hijau kat situ ada 2 bukit yang dah diubahsuai menjadi trek jogging. Memang cantik trek ni, tapi macam nak putus urat kentut mendaki. aku dah berjaya sampai ke satu puncak bukit tu. Ingat petang nk nak explore bukit lagi satu yang lagi tinggi, tapi aku cancel last minit sebab awal lagi, so aku putuskan nak pegi Wetland. Kali ni aku bawak buah tamar lagi sebagai penambah tenaga.

Cuaca petang ni agak panas. Tengah dok kayuh tu kat tepi tan tu nampak macam satu offroad trek. tapi sorang2 ni tak berani la aku nak reccee kawasan yang aku tak penah pegi. Kali ni aku rasa kayuhan agak bertenaga mungkin sebab aku ikut nasihat Ken Kifer kat website http://www.kenkifer.com/bikepages/index.htm . Beliau menyarankan agar meninggikan seat. Satu lagi cara tujahan pedal dan cara meletak kaki pada pedal. Memang rasa ringan sikit dan boleh pegi jauh.

Lepas 15 minit makan satu tamar. Terus bertenaga semula. Pas tu sampai wetland aku masuk offroad. Nampaknya awal lagi. baru 6.30 petang, aku pusing kawasan yang aku tak penah pegi. Sampai kat kawasan yang hujung sekali ( Latitude: 2.96383, Longitude: 101.68693 )punya la meriah. Ramai betul warga wetland kat sini. Tapi bukan orang la, monyet. monyet ke kera ? tapi spesis tu la. Boleh tahan la ramai. sampai ke trek tu depa lepak-lepak sambil borak-borang kosong. bergossip agaknya. Bila aku dah dekat mengelupur depa lari naik pokok, pas tu dok usha aku dari atas pokok. Aku kayuh depan lagi ada lagi segerombolan monyet, mungkin dari puak yang lain. Tak sempat aku nak snap gambar depa dah bertempiaran lari sembunyi atas pokok. Sampai situ, baru aku patah balik.

Nampaknya kawasan paya wetland ni sedang dibaik pulih la kot sebab aku tengok air kering dan banyak buldozer dok buat kerja. Lepas tu ada kawasn kat sebelah atas tu macam depa nak buat lagi kawasan taman. Bagus... bagus. dekat je ngan kawasan rumah aku. Boleh aku teroka lepas ni.

Sampai kat kawasan tasik tu banyak burung undan dok lepak sambil borak-borak kosong jugak, kali ni aku sempat la ambik gambar. Permandangan senja di wetland. Subhanallah.Memang indah bumi Putrajaya yang bertuah ini.

Aku sampai rumah dah pukul 7 lebih.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...