Jul 13, 2009

Taman Saujana Hijau, Presint 11, Putrajaya

Taman Saujana Hijau, Presint 11, Putrajaya.






Hari Sabtu tu aku tak jadi buat kayuhan mendaki Taman Saujana Hijau. Hari Ahad tu aku realisasi kan impian dan azam aku tu. Target aku nak kayuh sampai puncak lagi satu tu.

Pepagi sarapan 1 sudu madu + 2 biji tamar + 1 gelas air ECPI. Aku bawak bekal 4 biji tamar + air 100+ campur air tapis (dari water filter).

Kayuhan bermula. Start dari Presint 11K kayuhan mendaki. Sampai ke Apartment Presint 11 B masih lagi mendaki. Sampai ke Lebuh Sentosa, masuk kiri menghala ke Balai Polis Presint 11. Uuuu mak aiii .. sayup je aku tengok ... kan main tinggi + jauh pulak tu. Kayuh tetap kayuh. Drops gear... sampai gear 1-1 je. tu pun makin lama makin berat ... pulun jugak sampai la atas. abis nafas aku ... kayuh slow-slow sambil mkn sebijik tamar. Lepas tu kiri menghala ke kawasan tangki air. Kat situ la Taman Saujana Hijau ni ( Latitude: 2.96468 Longitude: 101.67755 ). Sayang GPS aku tak support untuk mengukur ketinggian. Tapi dari maklumat yang aku dapat dari google earth, ketinggian puncak bukit tu dalam sekitar 106 meter sahaja. Tempat ni aku rasa trek untuk jogging, sebab ada papan tanda orang jogging je, takde papan tanda basikal pun... tapi aku belasah kayuh basikal jugak.


Sebelum ni aku dah sampai ke salah satu puncak. kali ni targer nak sampai ke puncak yang lagi satu yang lagi tinggi. Bahaya jugak bila time downhill sebab corner tajam la jugak. jenuh aku main brek. Sampai kat atas sekali memang best. Puas hati aku sebab :


  1. Permandangan indah waktu pagi
  2. Cuaca nyaman dan angin sejuk ...syahdu je
  3. Sunyi je sebab aku sorang je kat atas tu
  4. Dapat tengok keliling putrajaya (yang cover area tu la)
Lepas dah dapat cukup oksigen, mula la downhill. Gayat jugak, tapi belasah.



Lepas tu terus balik ikut jalan Presint 11D, 11F ( masih dalam pembinaan). Jalan ni turun bukit. Kelajuan maksimum sampai cecah 44KM/J .Memang cantik rumah-rumah kat sini. Tak tau la untuk di jual atau kuarters. Lepas tu sampai ke pusat komuniti Presint 11. Lepas tu kayuh naik bukit lagi dan terus turun bukit sampai la rumah.



Kesimpulan : Waalaupun dah 6 tahun aku tinggal kat Putrajaya, masih banyak lagi tempat-tempat menarik yang aku belum sampai. Dengan berbasikal ni aku boleh sampai ke tempat-tempat yang memang kereta, motor, lori, kapal terbang, dan lain-lain kenderaan berenjin tak boleh masuk. Itu yang best. Baru la rasa tak sia-sia tinggal kat sini.




Aku akan terus meneroka ....


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...