Jul 15, 2009

Wahai Insan ..

Idea ?

Hari ni takde apa-apa idea. Satu habuk idea pun tak masuk kepala otak aku, mana la depa pi malam ni. Apa nak tulis kalau takde idea... merapu ? tazkirah ? cerpen ? ...

So malam ni aku bagi tazkirah pendek .

Wahai insan hamba Allah yang telah dilantik sebagai khalifah di muka bumi yang bertuah ini...

Sedarlah. Setiap sesuatu perbuatan akan di balas. Yang baik dengan balasan baik, Yang jahat memang mendapat la. Ada yang Allah simpan balasan untuk insan bergelar hamba Allah khalifah di muka bumi ini tatkala di dunia lagi. Dapat cash. Ada juga yang masih alpa kerana tiada balasan. Mereka alpa dan lalai tanpa mereka sedari balasan yang mananti di akhirat.

Wahai insan ...

Ingatlah, jangan menunding jari menunjuk kesalahan pada orang lain kerana 1 jari yang di tuding, 4 jari yang lain menuding pada diri sendiri (cuba la tuding jari pada objek berhampiran - kucing ke, lembu ke, meja ke, pampers anak ke).

Wahai insan yang lalai dan mudah lupa (bukan melayu saja mudah lupa)...

Tahukah kamu yang hidup ini ibarat bola ? Hari ini di atas, esok pun mungkin kat atas lagi, lusa pun kat atas lagi hingga kita lupa yang mungkin tahun depan kita akan ke bawah dan tidak tahu sampai bila kita dibawah. Entah-entah terus di bawah sampai dibawa ke bawah bumi (arwah dah le tu).

Wahai insan ...

Janganlah pandang hina akan orang lain kerana merasa dirimu mulia (kes berlagak hensem). Jangan mencebek perbuatan orang lain dan mengutuk akan insan yang lain sekalipun didalam hati, kerana Allah maha besar. Suatau hari nanti perkara yang buruk itu juga yang akan kita lakukan tanpa kita sedari.

Insaflah wahai insan...

Hidup di dunia yang singkat ini, pergunakanlah untuk menambah saham akhirat. Istiqamah dan ikhlaskan dalam menjaga amal yang sangat sedikit. InsyaAllah akan beroleh kejayaan dunia dan akhirat.

Alhamdulilalh... aku bersyukur dapat hidup di muka bumi ini. Semoga aku tidak menjadi melayu yang mudah lupa akan janji-janji Allah. InsyaAllah
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...